Blog

Perfectionisme en schuldgevoelens

| (Té) streng zijn voor jezelf
Perfectionisme en schuldgevoelens

Herken jij het gevoel dat je boos bent op jezelf omdat iets niet precies verloopt zoals je het zou willen? Je streeft naar perfectie in je gezin, je relatie, je werk, je lichaam… En voelt je schuldig als je merkt dat je die perfectie niet kan bereiken. Misschien ben je wel vernietigend voor jezelf? Het is goed om er even bij stil te staan hoe kritisch en boos je soms reageert tegen jezelf: Wat denk je? Welke verwijten maak je voor jezelf? Meestal ontdek je dat je bozer bent op jezelf dan wie dan ook. Depressie en stress maar ook burn-out zijn dikwijls het gevolg van die strenge gedachten naar jezelf toe.

Misschien ben je wel vernietigend voor jezelf?

Omgaan met schuldgevoelens

Schuldgevoelens hebben natuurlijk ook hun nut: ze doen je nadenken over je handelingen en je krijgt de kans om het in de toekomst beter te gaan doen. Maar het is heel belangrijk om die gevoelens positief te benaderen: Wees mild voor jezelf en reflecteer over hoe het in de toekomst beter kan, wat je misschien kan veranderen of hoe je betere keuzes maakt. Probeer vooral in het nu te leven en fouten uit het verleden los te laten.
Mensen die succesvol zijn in het leven, zijn namelijk niet degene die geen fouten maken. Het zijn net mensen die bij elke val terug rechtstaan, niet omkijken naar wat voorbij is en onomkeerbaar, maar stappen zetten naar nieuwe en andere mogelijkheden. Bij een val duurt het soms wel een tijdje om terug recht te krabbelen. Geef jezelf daarvoor ook de nodige tijd.

Schuldgevoelens bij kinderen

Het is belangrijk om ook je kinderen positief te leren omgaan met fouten. Ze moeten weten dat ze fouten mogen maken, foute beslissingen mogen nemen, zonder dat hun ouders daar afkeurend over doen. Ze hebben nood aan ouders die liefdevol toekijken en luisteren naar wat belangrijk is voor hun kinderen. Open vragen stellen is daarbij een belangrijke techniek. Kinderen die zelf beslissingen mogen nemen, fouten maken en zelf naar oplossingen zoeken, worden later weerbaardere kinderen.

Liefde voor jezelf

Dus ook bij perfectionisme en schuldgevoelens is liefde voor jezelf héél belangrijk. Omarm jezelf met liefde bij elke foute keuze of teleurstelling en kijk naar de nieuwe mogelijkheden die het je brengt. Zo krijg je terug Rust in je Hoofd.

avater
Over de auteur

Ik ben Mieke, coach van Rust in je Hoofd.

Ik bied coaching aan iedereen die minder gejaagd en meer bewust wil leven. Dat doe ik niet door te zeggen hoe het moet, maar wel door een luisterend oor te bieden en mensen zelf tot inzichten te laten komen. Met deze aanpak probeer ik rust te brengen in het hoofd, de buik en het leven van kinderen, jongeren en volwassenen.

Reacties

Er zijn op dit moment nog geen reacties, reageer als eerste!

Reageer

avater rust in je hoofd

Wil je je ook beter voelen in je vel? Maak dan gerust een afspraak voor deskundige coaching, afslankbegeleiding of kindercoaching

Bedankt!
Sorry, u gaf een ongeldig e-mail adres op. Gelieve het opnieuw te proberen.

Schrijf je nu in om regelmatig tips te krijgen voor meer rust in je hoofd.